domingo, 3 de agosto de 2008

A interdisciplinaridade no Projeto Pés na Estrada

Prof. Maria Inêz Probst Lucena [1]

O Projeto Pés na Estrada proporciona aos professores de outras disciplinas, que não estão diretamente envolvidos nessa iniciativa, a oportunidade de desenvolver tarefas significativas, aproveitando os temas desenvolvidos em suas atividades. Na disciplina de Língua Estrangeira (LE), as viagens de estudo servem como um insumo para o desenvolvimento de outros trabalhos que são desenvolvidos antes, durante e depois das viagens e saídas de campo dos alunos.
Assim, o projeto acolhe, professores e alunos de Línguas, uma vez que comporta uma gama de excelentes oportunidades para que - de modo interdisciplinar - possamos desenvolver discussões e reflexões acerca de pensamentos sociais, educacionais, culturais e interculturais no ensino de LE. Nessa perspectiva, várias atividades já foram desenvolvidas na sala de aula de Línguas, sendo a maioria com o grupo das 8as séries.
Apresento, então, ainda que resumidamente, algumas das atividades desenvolvidas nos últimos anos na sala de aula de Inglês com relação ao projeto.

1. Viagem à Minas Gerais:

· Discussão dos aspectos históricos e turísticos das cidades visitadas e elaboração de um texto descritivo, na língua Estrangeira sobre os lugares visitados (ver exemplos dos textos);
· Discussão das diversidades sociais, culturais e econômicas e construção de poemas concretos sobre realidades, descobertas e sensações experimentadas pelos alunos (ver exemplos dos poemas);

2. Viagem aos Assentamentos do Movimento Sem Terra em Fraiburgo (SC):

· Discussões sobre interculturalidade, diversidade cultural, social e econômica no país e criação de poesia sobre a realidade apresentada a eles ( ver exemplos e poesias).
· Estudo comparativo, através de questionário e entrevista, sobre hábitos alimentares das pessoas que vivem no acampamento e em zonas urbanas, cuja conclusão foi que os moradores do campo alimentam- se melhor do que os citadinos.
[1] Professora de Língua Inglesa no Colégio de Aplicação -USFC


ME IN OURO PRETO
Por Nadine Schmidt Borges [2]

I am going to Ouro Preto…
Ouro Preto has an old culture.
I am videotaping old houses, museums, cathedrals, churches...
I am writing a lot.
I am sleeping and dreaming about the beautiful mine.
We are eating on the road inside the bus.
We are going to look to gold stones.
I am taking beautiful and happy pictures.
Very Cool!

Project “Feet on the road of knowledge”

[2] Aluna do Ensino Médio do Colégio de Aplicação – UFSC.


PROJECT Feet on the road of Knowledge:
A trip to OURO PRETO
Por Joana e Mariana [3]

On September 3rd, we took a bus to go to Ouro Preto, in Minas Gerais. We went there to study the colonial age of Brazil. Zé Carlos, Marise, Giselle and Sílvia were the teachers who went with us.
On September 4th, we went to Tiradentes. It is a small, but a beautiful city. There, we visited some churches like San Antonio Church. After that, we went to São João del Rei. We had lunch and we saw some more churches like Nossa Senhora das Mercês Church and San Francisco de Assis Church. In this city, we also visited Tancredo Neves’s house. It is very big and beautiful construction.


On Thursday, we woke up early, but it was raining, so, we decided to go to Mariana and, in the afternoon, we went to Ouro Preto. In Mariana, we visited more churches like São Francisco de Assis Church and Nossa Senhora do Carmo Church. We also saw the Passage Mine. In Ouro Preto, we visited churches and in the evening, we went to the market and we bought a lot of things. Then, we had dinner and went back to the hotel.





On Wednesday, we woke up early, had breakfast and we visited the historic center of Ouro Preto. We visited churches and museum there, like Aleijadinho’s Museum and the Museum of Minerelogy, were we saw very beautiful stones. Returning to the hotel, we had dinner and packed our things because we would go back to Florianópolis next day
On Thursday, we came back to the bus and went to Congonhas. There, we saw Senhor do Bom Jesus Church and “Passos da Paixão de Cristo” made by Aleijadinho.
Its a very popular popular place in Minas Gerais.








After that, we had lunch and went to Belo Horizonte, the capital of Minas Gerais. There, we saw some places like the Mineirão stadium. It is a very big and beatituful city, the capital of Minas.
After that, we returned to the bus and came back to our city. It was a wonderful trip and we never will forget it. The place that we liked mot was the Mine. It had a lot of galleries and 315 meters length and 120 meters of depth. One day, 35 tons of gold was extracted. It was really a wonderful travel.


[3] Ex-alunas do Colégio de Aplicação – UFSC, em 2000 cursavam a 8ª série.


MST
Por Tatiana M. Barbosa e Pedro M. Costa [4]

Poverty...
Misery...
Hungry...
Unhappy...

No money...
No Houses...
No Schools...
No food…

They need justice…
They need work…
They need land…
They need health…

Solution…
Agrarian Reform

[4] Ex-alunos do Colégio de Aplicação – UFSC.


IS THIS TOO MUCH?
Por Carolina Horn [5]

These Landless people
are waiting for real life
They’re waiting to have a home
But why do they have to cry?

They’re people like us
Who fight for land
Why do they have to suffer?
I can not understand

The only thing that they want
is to start a plantation
to have a family
and give their children some education

While you want a big house in the camp
They only want a pice of land
Any tiny place to live
And a land to plant their seeds

DO YOU THINK THAT IT IS TOO MUCH?

[5] Ex-aluna do Colégio de Aplicação – UFSC, em 2000 cursava a 8ª série.




FRAIBURGO: GOOD MOOD AND BRIGHT STARS
Por Kariny G. Afonso [6]

We were happy in Fraiburgo
You should go to Fraiburgo
Healthy food
Vegetables and necessary food
In Fraiburgo there is good mood
The place is beautiful but people suffer.
Even though the stars are brighter.

[6] Aluna do Ensino Médio do Colégio de Aplicação–UFSC, em 2007 cursava a 8ª série.

Nenhum comentário: